בזול.נט

כל מה שחשוב לדעת כדי להעביר את החיים בזול

מדריך הקמת רשת ביתית – היערכות להשחלת כבלים בבית

1 min read
רשת ביתית

היערכות להשחלת כבלים בבית


תוכן העניינים

מומלץ לקרוא את כל השלבים בזה אחר זה, ורק לאחר מכן להתחיל ברכש ובעבודה.

שלב 1 - היכרות עם התשתיות הפרוסות בביתכם

שלב 2 - תכנון: השחלת כבלים או מתאם רשת על חשמל

שלב 3 - היערכות להשחלת הכבלים בבית או רכש מתאם רשת על חשמל

שלב 4 - השחלת הכבלים ולחיצת מחברי RJ45 על גבי הכבלים

שלב 5 - התקנת Ethernet Switch

שלב 6 - חיבור סטרימר וטלוויזיה חכמה לרשת


 

אופציה ראשונה – חוטי משיכה

באופציה הראשונה, שהיא כמו שנאמר הקלה ביותר, קיימים חוטי משיכה.

טרם פריסת התשתית לחדרים, תצטרכו לזהות איזה כבל משיכה מגיע לאיזה חדר, איך? פשוט מאד, בחדר אליו פרוס חוט משיכה, קיים שקע עיוור, כלומר שקע המותקן על הקיר, אך במקום שקע של טלפון או חשמל, יש מעיין פנל חלק אותו נדרש לפתוח כדי לראות את קצהו השני של חוט המשיכה, פתחו אותו בעזרת מברג טסטר.

כעת לכו לארונית התקשורת ובקשו מחבר או בן משפחה שיעמוד בחדר, על ידי השקע העיוור שפתחתם. משכו בזהירות כל אחד מחוטי המשיכה עד שהוא יראה את הכבל זז בחדר – סמנו את הכבל עם מדבקה הנושאת את שם החדר, כך תוכלו לבצע את ההשחלה במהירות בהמשך.

אופציה שנייה – כבלי COAX אנטנה

באופציה זו, קיים כבלי אנטנה ישנים או כאלו שנמצאים בשימוש על ידי הממיר הנמצא בחדר.

אופן זיהוי הכבילה יהיה באופן דומה לזיהוי המתבצע במקרה בו קיימים חוטי משיכה, אם כי ידרוש מכם מעט יותר כוח פיזי – משכו את כבלי האנטנה בזהירות עד שבצד השני יראו את הכבילה זזה. במרבית המקרים ההתקנה איננה מתבצעת על שקע בחדרים ולכן לא יהיה צורך לפרק שקעים, אלא רק להביט בכבל הזז.

שימו לב – בצינורות ביתיים לא ניתן להשחיל כבל רשת במקביל לכבל האנטנה או כל כבל אחר, ולכן השחלת כבל הרשת תתבצע על חשבון הכבילה הקיימת.

למה ההערה הזאת מודגשת? מכיוון שבמקרה זה עליכם להחליט האם אתם יכולים להרשות לעצמכם לוותר על הכבילה הקיימת עבור כבלי הרשת.

במידה ותכננת לעבור לטלוויזיה חכמה או לסטרימר על חשבון הממיר הקיים של יס או של הוט – מעולה! אין התלבטות והכבל הישן ישמש אותנו בהמשך כמעיין חוט משיכה.

במידה ותיכננתם להעביר את הכבילה בנוסף לכבלי ה-COAX – במקרה ואתם רוצים לבצע חיבור קווי למחשב שנמצא בממ"ד בנוסף לממיר הקלאסי, אז לא יהיה ניתן להשחיל את הכבילה וכעת ישנן ארבע אופציות:

  1. לחפש צינור נוסף המגיע לחדר מארונית התקשורת – קו טלפון שניתן לבטל או כבל עם חוט משיכה שהותקן בנקודה אחרת בחדר.
  2. להעביר את הכבילה בצורה חיצונית, כלומר על גבי הקירות – מכוער ולא אפקטיבי כאשר מדברים על חיבור חדר ממ"ד, שכן יהיה קשה מאד לקדוח חור בקיר מול החדר הסמוך כדי להשחיל בו את הכבל או לא יהיה ניתן לנעול את הדלת.
  3. שימוש במתאמי רשת על גבי חשמל – למתאמים אלו יתרונות רבים אך גם דרישות סף שייתכן שלא יתאימו לכם. סקירה על מתאמים אלו מופיעה בקישור.
  4. שימוש במתאמי רשת על גבי כבלי COAX – פתרון יקר יותר (בסביבות ה-500 ש"ח לזוג מתאמים). מעיין זוג מודמים (משדר / מקלט) שמחוברים לשני צדי הכבל. מעבר לעלות הגבוה הם גם דורשים חיבור למתח.

אופציה שלישית – רק צינורות

אז הקבלן השאיר אתכם עם צינורות בלבד ולא, זה לא טוב, לא ניתן לדחוף את כבלי הרשת בצינורות, אלא רק למשוך אותם. דחיפה שלהם תהיה אפשרית עד לנקודה בה הצינור בקיר מתעקל ואז לא יהיה ניתן לדחוף אותו עוד.

אז מה בכל זאת עושים? קודם כל, לא ניתן לזהות ולסמן את הצינורות מראש, אלא להצטייד בסטלבנד לקראת העבודה הגדולה.

שיטה נוספת שקיימת היא להצמיד שואב אבק בקצה אחד ולנסות לשאוב חוט משיכה מהקצה השני, כדאי לנסות לפני שרוכשים סטלבנד לשימוש חד פעמי.

YouTube video

YouTube video


רשימת מכולת

אז מה צריך לקנות לקראת ההתקנה?

כבל רשת

אורך – נלך במקרה הזה על האופציה המחמירה ונתכנן על אורך נדרש של 15 מטר כבל לחדר, כלומר עבור השחלת כבילה לשלושה חדרים נצטרך לרכוש כבל באורך של 45 מטרים.

מחברים – מכיוון שאנחנו נשחיל את הכבלים בצינורות הדקים העוברים בקירות הבית, נצטרך להשחיל את הכבלים ללא הראשים, כך שאם תוכלו לרכוש ללא ראשים זה מצוין ואם לא, אז נחתוך אותם לפני ההשחלה.

תקן הכבל – נכון להיום קיימים שלושה תקנים נפוצים של כבלי רשת: CAT 5, CAT 6, CAT 7 (ישנם כל מיני תתי תקנים, אבל לא נלאה אתכם, אלו שלושת התקנים שכולם יבינו למה אתם מתכוונים). ההבדל בין התקנים השונים הוא המהירות בהם הכבלים יתמכו, בין 100 מגה ביט לשנייה בתקן CAT 5e ועד לג'יגה ביט לשנייה (שזוהי מגבלת כרטיס הרשת שלכם) בדגמים המתקדמים יותר.

אז איזה כבל רוכשים? בהנחה ומדובר על רשת ביתית לצורך חיבור מחשב או טלוויזיה (חכמה או דרך סטרימר), ההמלצה היא להסתפק בכבל CAT 5e שהוא התקן הישן יותר והזול יותר מבין השלושה. אתם לא באמת צריכים יותר מ-100 מגה, אם אתם בכל זאת רוצים להכין את עצמכם למהפכה הדיגיטלית שתביא קצבים גבוהים יותר מתישהו לטלוויזיה או למחשב שלכם, אתם מוזמנים לרכוש את התקן החדש ביותר.

סטלבנד

סטלבנד הוא צינור קשיח וגמיש שנועד לשימוש רק במקרה שיש לכם צינורות ריקים. אם אתם חייבים להשתמש בסטלנבד, מומלץ להצטייד גם בסבון כלים דנה / עמה (הירוק הצבאי).

ציוד נלווה

לוחץ RJ45

פלגים / מחברים של RJ45 – גם במקרה הזה, אל תתפתו לרכוש פלגים מסוככים, אתם לא הולכים להעביר ג'יגה על גבי הקישור והוא יכול להיות טיפה רגיש לרעשים.

גומי לכיסוי הפלג – לא חובה, אבל נראה הרבה יותר טוב

איזולרבנד – הרבה ממנו


רשימת מכולת – רכישה בארץ

מצורפים קישורים למוצרים הנדרשים באתר של KSP – ניתן לבחור בין איסוף עצמי בסניף לבין משלוח עד הבית

  • כבל רשת 5e אורך 50 מטר – הכבל המוצע כולל ראשים שתצטרכו לחתוך לפני ההשחלה, אך עדיין מדובר על חלופה זולה יותר מאשר לקנות תוף של 500 מטר

רשימת מכולת – רכישה עלי אקספרס

מצורפים קישורים למוצרים הנדרשים בעלי אקספרס

כל הכבוד ששרדתם עד לכאן והגיע הזמן לעבור לשלב הקשה ביותר בתהליך – השחלת הכבל, לחצו על הקישור בתוכן העניינים.


תוכן העניינים

מומלץ לקרוא את כל השלבים בזה אחר זה, ורק לאחר מכן להתחיל ברכש ובעבודה.

שלב 1 - היכרות עם התשתיות הפרוסות בביתכם

שלב 2 - תכנון: השחלת כבלים או מתאם רשת על חשמל

שלב 3 - היערכות להשחלת הכבלים בבית או רכש מתאם רשת על חשמל

שלב 4 - השחלת הכבלים ולחיצת מחברי RJ45 על גבי הכבלים

שלב 5 - התקנת Ethernet Switch

שלב 6 - חיבור סטרימר וטלוויזיה חכמה לרשת